Najpierw postanowienie, potem działanie, czyli jak mądrze przygotować się do walki z kilogramami, żeby zwyciężyć.

Jak przygotować się do odchudzania?

Podejdź do odchudzania jak do projektu. Wyznacz sobie cele oraz sposoby ich osiągnięcia, zaplanuj kolejne kroki i zadania. Nie podejmuj decyzji o odchudzaniu pod wpływem nastroju w danej chwili czy impulsu, ponieważ to prosta droga do porażki. Jednym słowem – przygotuj się.

Oto kilka kroków, które warto uwzględnić w każdym planie odchudzania.

Krok 1 – idź do lekarza. Przede wszystkim po to, by sprawdzić, czy otyłość nie jest wynikiem postępującej choroby, a nie tylko rezultatem niewłaściwych nawyków żywieniowych i stylu życia. Jeśli przyczyną jest choroba, to bez wyleczenia lub kontrolowania jej nie osiągniemy zadowalających długotrwałych rezultatów. Podczas wizyty powinniśmy poinformować lekarza o zamiarze odchudzania, wówczas powinien on skierować nas na szereg badań wykluczających poważne choroby, takie jak cukrzyca czy niedoczynność tarczycy.

Krok 2 – zadbaj o wsparcie psychologiczne. Uzyskanie wsparcia psychologicznego podczas odchudzania ze strony otoczenia tj. rodziny, przyjaciół czy współpracowników jest ważne, lecz z reguły niewystarczające, ponieważ otyłość jest często oznaką nierozwiązanych problemów emocjonalnych. Jeśli nie zadbamy o ten aspekt, wówczas kilogramy będą wracać jak bumerang, atakując z coraz większą siłą. Dlatego warto zwrócić się do specjalisty psychodietetyka lub coacha zdrowia specjalizującego się w zaburzeniach odżywiania, który nie tylko będzie nas motywował i wspierał w bieżących kryzysach, lecz również pomoże nam dotrzeć do samego jądra problemu.

Krok 3 – Wybierz własny styl odżywiania. Właśnie tak, styl odżywiania, a nie dietę. Diety stanowią krótkotrwałe rozwiązanie, natomiast zmiana stylu odżywiania gwarantuje długotrwałe rezultaty bez efektu jo-jo. Nie istnieje jeden styl odżywiania pasujący wszystkim, tak jak nie istnieje cudowna dieta. Nasz nowy styl odżywiania powinien odpowiadać naszemu stanowi zdrowia, wiekowi, typowi otyłości, preferencjom żywieniowym, trybowi życia czy też możliwościom finansowym.

Krok 4 – Zadbaj o dodatkowe zabiegi. Warto zaplanować również zabiegi dodatkowe z zakresu medycyny estetycznej lub też medycyny komplementarnej. Pomogą one szybko wrócić do formy oraz przywrócić dobry wygląd, poprawią też nastrój. Szczególnie polecam zabiegi z zakresu akupunktury, w tym akupunktury kosmetycznej, które będą zarówno wspierać leczenie już istniejących problemów zdrowotnych i emocjonalnych, jak też będą zapobiegać napadom niekontrolowanego głodu czy łaknienia na niewskazane pokarmy. Są one doskonałym uzupełnieniem leczenia uzależnień, w tym uzależnienia od jedzenia, alkoholu czy papierosów. Zabiegi akupunktury usprawniają wszystkie procesy fizjologiczne i wspierają eliminację toksyn z organizmu, przyspieszając tym samym tempo chudnięcia, poprawiają wygląd skóry oraz uspokajają umysł.

NAJPIERW BADANIA, POTEM DIETA

Te badania powinnaś zrobić zanim znaczniesz się odchudzać: morfologię krwi, profil lipidowy, glikemia na czczo (by stwierdzić cukrzycę lub stan przedcukrzycowy), poziom TSH, czyli tyreotropiny – hormonu regulującego pracę tarczycy, próby wątrobowe (by sprawdzić stan i kondycję wątroby), analizę moczu (by wykluczyć schorzenia nerek), a także testy z zakresu nutrigenetyki i nutrigenomiki – zgodnie z najnowszą wiedzą geny odpowiadają za predyspozycje do otyłości, chorób dietozależnych, nadwrażliwości i nietolerancji pokarmowych oraz za metabolizm składników pokarmowych – węglowodanów, tłuszczów, witamin i składników mineralnych. Do testów analizujących tego typu geny należą Genodiet® Completo oraz GENOdiagDIETA. Dzięki ich wynikom można określić profil metaboliczny (żywieniowy) danej osoby, który wskaże, jakie proporcje składników odżywczych powinny być w jadłospisie, czy konieczna jest konkretna suplementacja oraz jak zapobiec przewlekłym chorobom dietozależnym.